Van stalen ros naar pakezel

Van stalen ros tot pakezelPeter en ik nemen aardig wat spullen mee op reis, zo’n 35 kilo per motor. Al die spullen nemen we mee in tassen, die op de motor zijn bevestigd: een tanktas voorop de tank, twee zijtassen naast het achterwiel en één duffel daar bovenop. Daarnaast is op iedere motor een jerrycan benzine en een gereedschapsbuis gemonteerd. Zo maken we van ons stalen ros een heuse pakezel.

Op onze oude motoren waren aluminium koffers gemonteerd. Die koffers zijn voor de CRF250L niet geschikt. Ze zijn zwaar en zouden te veel schade aan de motor veroorzaken als we zouden vallen. Daarom kozen we voor tassen. De tassen (Magadan Bags die zijn ontwikkeld door Walter Colebatch en Adventure Spec) zijn gemaakt van Cordura en voorzien van een Kevlar binnenlaag. Dit laatste zorgt ervoor dat de tassen niet zomaar kunnen worden opengesneden. Van stalen ros tot pakezelOm iedere tas trekken we een kabel met een slotje waarmee we hopen de meeste dieven tegen te houden. Verder zit er een waterdichte zak in de tassen, zodat onze spullen mooi droog blijven.

Die tassen kunnen we niet zomaar over de motor gooien, ze moeten worden bevestigd op een bagagerek. De CRF250L wordt niet standaard geleverd met een bagagerek. En omdat het een relatief nieuwe motor is, zijn er nog niet veel geschikte onderdelen voor te krijgen. Dat bagagerek moesten we dus laten maken.
Via Raymond (van de zadels) en Bas (van de vering) kwamen we uit bij Erik van HOT-ROD Welding. Erik had eerder voor de BMW G650XChallenge al verschillende onderdelen ontwikkeld, waaronder ook een heel mooi bagagerek. Dat rek had zich (met Magadan tassen) al ruimschoots bewezen.

Eind vorig jaar stuurde Peter een uitgebreide e-mail naar Erik over onze plannen. Peter en Erik waren het er snel over eens dat een nieuw rek moest worden ontwikkeld. Van stalen ros tot pakezelNa de enthousiaste e-mailwisseling brachten we eind vorig jaar één van de twee motoren naar de werkplaats in Zwaanshoek. Daar werden we heel hartelijk ontvangen door Erik, op de voet gevolgd door zijn hond, Storm.

Na uitgebreid overleg over de technische mogelijkheden en onze wensen is Erik aan de slag gegaan met het ontwerpen van een bagagerek van staal. Het was wel duidelijk dat hij zelf ook motor rijdt en weet waar hij op moet letten. Hij ontwierp het rek zo dat de tassen (en daarbij dus het gewicht) zoveel mogelijk vóór de as van het achterwiel hangen. Hierdoor worden de rijeigenschappen van de motor niet nadelig door het gewicht beïnvloed. Daarnaast ontwierp hij ruimte voor een jerrycan en gereedschapsrol. Hij hield ons steeds op de hoogte van de ontwikkelingen met foto’s via WhatsApp.

Van stalen ros tot pakezelHet eerste prototype hebben we uitgebreid getest tijdens een rondje IJsselmeer en een weekendje Duitsland. Na wat wijzigingen hier en daar was het ontwerp helemaal goed en kon ook het tweede rek worden gelast, gestraald en gepoedercoat. We zijn super blij met het resultaat; twee mooi gemaakte, stevige rekken, die geschikt zijn om langere tijd zwaar te belasten.

Al met al hebben we het afgelopen jaar heel wat ritjes naar Zwaanshoek gemaakt. Niet alleen voor overleg over de bagagerekken, maar ook voor een aangepaste zijstandaard en een aangepast schakelpookje. En ook al was Erik nog zo druk (en druk was hij!), de koffie stond altijd klaar!

Klik hier voor de foto’s bij dit bericht.

Vorige bericht “Verhuisd!” – Volgende bericht “Het is gelukt, we zijn vertrokken

| Leonie | VOORBEREIDING

3 Reacties (Comments) - Van stalen ros naar pakezel

  1. Jan

    Nou bikers, dat ziet er professioneel uit.
    Op naar de ultieme test !

  2. Honey

    Ziet er goed uit!! het rekje ziet er uit alsof het bij de motor hoort.

    Laat de reis maar beginnen!! :-)

  3. Mariët

    Jeetje Leonie dat klinkt goed, je kan zo een colum schrijven voor een of ander motorblad! Dikke kus.