Nooit meer een houten kont!

Nooit meer een houten kont100.000 kilometer, zolang is de route die we nu voor ogen hebben. Vanuit Amsterdam naar Zuid-Afrika, dan de volledige Pan-American Highway, een rondje Australië en vanuit Azië weer terug naar Nederland. Een flinke tocht! En al die vele kilometers zitten we op de motor. Reden genoeg om, bij onze zoektocht naar de perfecte reismotor, ook aandacht te besteden aan een goed zadel!

Reizen per motor is wat betreft het zitcomfort toch anders dan reizen met een auto. Voor ons geen stoelverwarming of comfortabele kuipstoelen. De CRF wordt standaard geleverd met een oogverblindend, fel rood zadel, dat heel zacht is en erg smal. Het is een prima zadel voor korte ritjes. Voor langere ritten is het standaard-zadel eigenlijk niet geschikt. Dat bleek al tijdens de eerste echte proefrit die we maakten rond het IJsselmeer. Halverwege de Afsluitdijk stapten we allebei met een houten kont van de motor. We hebben heel wat moeten dansen op de dijk voordat er weer bloed door de gluteus maximus stroomde.

Nooit meer een houten kontVoor nieuwe zadels zijn we afgereisd naar Midlaren in Drenthe, naar Raymond (www.rayz.nl). Raymond is zelf fanatiek motorrijder en maakte al meerdere mooie reizen. Inmiddels maakt hij, met al die reiservaring op zak, super mooie zadels. We waren al bestaande klanten van Rayz. In 2012 ontwierp hij nieuwe zadels voor de Africa Twin en de Transalp. Die zadels hebben we in Marokko getest en goedgekeurd! Zadelpijn was niet één keer een reden om af te stappen.

Raymond maakt gebruik van de bestaande plastic ondergrond en bouwt het zadel helemaal opnieuw op. Het zadel wordt aangepast aan de persoonlijke voorkeuren van de berijder; hoger, lager, smaller of juist breder. Verder zorgt hij dat het zadel een mooi geheel vormt met de kleuren en de lijnen van de motor.

In juli brachten we één motor en twee standaard-zadels naar Raymond. In Midlaren aangekomen liepen we eerst met z’n drieën wat rondjes om de nieuwe CRF. Het enthousiasme van Raymond (zelf ook een ‘motorreiziger’) over onze lichtere motoren was aanstekelijk. Met nieuwe energie en een goed gevoel over de nieuwe zadels reden we weer terug naar Amsterdam.

Een kleine week later waren de zadels al klaar. Peter moest werken, Nooit meer een houten kontdus dit keer reed ik alleen naar het noorden om de motor en de zadels weer op te halen. Het bleef tot het laatste moment spannend hoe de zadels eruit zouden zien, want voor de vormgeving kent Raymond zichzelf enige artistieke vrijheid toe. Vrijheid die je hem gerust kan geven, want ook dit keer was het resultaat weer super! 
Bij aankomst in Midlaren stond mijn motor me al tegemoet te glimmen met een prachtig nieuw zwart en wit zadel met rode stiksels. Het zadel was harder wat -hoe tegenstrijdig dat ook klinkt- veel comfortabeler is dan het originele zachte zadel. Verder was het zitgedeelte verbreed en de voorkant juist smaller. Perfect! Na een kop koffie en nog wat motorpraat, weer naar huis.

We hebben de zadels inmiddels al uitgebreid getest en de eerste 4.000 km al zadelpijn-vrij gereden. Op naar de volgende 100.000 km zonder houten kont!

Klik hier voor alle foto’s bij dit bericht.

Vorige bericht “Recept voor een reismotor” – Volgende bericht “Wij-gaan-op-reis-Feestje

| Leonie | VOORBEREIDING

Reactie (Comment) - Nooit meer een houten kont!

  1. Mieke

    Wat een ongelofelijk veel voorbereidingen allemaal. Dit lijkt me inderdaad wel een hele belangrijke voor jullie, haha.
    Groetjes