Recept voor een reismotor

Recept voor een reismotorOm rond de wereld te kunnen reizen, moeten we de motoren aanpassen en geschikt maken als ‘reismotor’. Het meest belangrijk is de mogelijkheid om bagage mee te kunnen nemen. Met het kopen van een tas ben je er nog niet. De tassen moeten op de motor kunnen worden bevestigd en -misschien nog wel belangrijker- de motoren moeten dat extra gewicht kunnen dragen. Om comfortabel en veilig te kunnen reizen met bagage, hebben we de schokbreker en de vering laten vervangen.

Op de Africa Twin en de Transalp, waar we eerder mee reisden, hadden we schokbrekers en vering van Hyperpro laten plaatsen. Zowel de kwaliteit van de spullen, als de service van Hyperpro waren ons bijzonder goed bevallen. De keuze was dan ook snel gemaakt toen we voor de CRF’s weer op pad gingen voor deze onderdelen.

Begin maart 2013 brachten we de eerste motor naar Hyperpro in Alpen aan den Rijn. Die vestiging wordt geleid door Bas, een toffe gast die veel ervaring heeft met het prepareren van ‘reismotoren’. Na wat duwen en trekken aan de CRF was wel duidelijk dat de vering en schokbreker die Honda had toegepast te zacht waren om met bagage te kunnen rijden. Dat moest worden aangepast. We kozen voor nieuwe voorvering (progressieve vering) en een volledig instelbare schokbreker (achter, met een progressieve veer) Deze zorgen ervoor dat de zwaarbeladen motoren, ondanks een oneffen ondergrond, stabiel op de weg blijven liggen. Dat is niet alleen belangrijk voor het rijcomfort, maar draagt ook bij aan de veiligheid.Recept voor een reismotor

Omdat de CRF250L nog een relatief nieuwe motor is, had Hyperpro deze onderdelen nog niet in haar assortiment. Onze motor is daarom doorgestuurd naar het ontwerp-team van Hyperpro, die de motor heeft gebruikt om de onderdelen te ontwikkelen. Na een aantal weken waren de onderdelen gereed en konden Bas en David aan de slag om alles op de motoren te installeren. 
De (instellingen van de) schokbreker en de vering zijn volledig op ons afgestemd. Daarbij letten ze niet alleen op het gewicht van de bagage, maar ook op onze lengte, ons gewicht en onze persoonlijke voorkeuren. Mijn motor is daardoor uiteindelijk iets lager dan de motor van Peter, zodat ik goed met mijn voeten bij de grond kan. We hebben ook een ‘pre-load adjuster‘ laten installeren. Daarmee kunnen we de schokbreker makkelijk in hoogte verstellen, afhankelijk van de hoeveelheid bagage waar we mee rijden.

Nadat de onderdelen op de eerste motor waren geïnstalleerd, hebben we de motoren omgewisseld zodat het werk aan de tweede motor kon worden gestart. Het werk aan de schokbrekers en vering van de motoren is inmiddels klaar en zelfs al diverse keren getest met bagage. We zijn erg blij met het resultaat!

Klik hier om de foto’s bij dit bericht te bekijken.

Vorige bericht “Laatste werkdag” – Volgende bericht “Nooit meer een houten kont

| Leonie | VOORBEREIDING

Comments are closed.