Op je luie haidewiets

Op je luie haidewietsNa ons onderwater avontuur stappen we niet direct op de motor. We hebben gehoord over Likoma, een prachtig eiland in Lake Malawi. Een tropische bestemming met een camping op het strand, ligstoelen aan de waterkant en diners onder de sterrenhemel. Vanuit Nkhata Bay gaat twee keer per week een boot naar Likoma. En laat die boot nou net vertrekken op de ochtend nadat wij onze driedaagse duikcursus hebben afgerond….

De motoren mogen we bij Kelly-Ann en Simon parkeren in de garage van de duikschool. Zonder onze trouwe stalen pakezels, maar met de kampeerspullen vertrekken we in alle vroegte naar de boot. Het is al druk in het kleine haventje. Er ligt een grote boot, die iets weg heeft van de stoomboot van Sinterklaas. De boot is niet alleen de tweewekelijkse ’busverbinding’ voor de eilandbewoners, maar zorgt ook voor de bevoorrading van het eiland. Op de kade staan hoge stapels dozen, zakken en tassen, die één voor één op het schip worden gedragen.

Op je luie haidewietsWe banen ons een weg door de kratjes Coca Cola en zakken gedroogde vis en kopen een kaartje voor de tweede klasse. Ook daar is het al behoorlijk druk. We vinden een plekje en wachten tot het schip zal vertrekken. Het ziet eruit alsof dat nog wel een poosje kan duren, want de hoge stapels vracht op de kade worden maar langzaam lager. Een uur nadat we aan boord zijn gekomen, klinkt dat toch eindelijk de scheepshoorn. Terwijl de zon op komt over Lake Malawi komt het schip langzaam in beweging.

Likoma ligt hemelsbreed maar 65km van Nkhata Bay, maar toch duurt de overtocht bijna acht uur. Dat komt vooral door de tussenstop die wordt gemaakt op het naastgelegen eiland, Chizumulu. We liggen daar bijna twee uur voor anker terwijl een deel van de dozen en kratten wordt uitgeladen. Een haventje is hier niet, dus alle spullen worden overgeladen in kleine roeiboten die de spullen naar het eiland brengen. Het verloopt met de Afrikaanse slag en niet echt efficiënt, maar is een mooi schouwspel.

Op je luie haidewietsNa twee uur klinkt opnieuw de scheepshoorn en gaan we onderweg voor het laatste stukje. We zijn niet de enige toeristen op de boot. Om ons heen liggen her en der volgepakte rugzakken en op het dek staan drie ’reisfietsen’ vol kampeerspullen. Tijdens de overtocht wordt duidelijk dat iedereen onderweg is naar Mango Drift Camp. Een dik uur nadat we uit Chizumulu zijn vertrokken zijn we op onze eindbestemming en gaat opnieuw het anker uit. Ook hier is geen haven, dus net als tijdens onze vorige stop moeten alle passagiers en alle spullen met kleine bootjes naar het strand worden gebracht.

Nadat de eerste bootjes al een paar keer heen en weer zijn gevaren, bewegen ook wij ons langzaam naar de uitgang. Het is nog steeds erg druk. We klimmen en klauteren over de overgebleven zakken met gedroogde vis. Peter weet als eerste het kleine bootje te bereiken. Terwijl ik maar met moeite overeind kan blijven in de meute, geef ik hem onze twee tassen aan. Een spannend oversteek zo boven het water. Dan kruip ook ik als één van de laatsten aan boord van het motorbootje. Op je luie haidewietsWe hebben allebei onze schoenen nog aan, maar trekken die snel uit als we zien dat we een stuk door het water moeten waden om op het strand te komen. Met de veters aan elkaar gebonden hangen we onze schoenen om onze nek en lopen we door het kniediepe water met onze tassen het strand op.

Er staat een pick-up klaar om ons naar de camping te brengen. Wij klimmen met onze tassen achterin de bak bij de andere gasten en rijden over een hobbelige zandweg naar de andere kant van het eiland. Net als op het vaste land van Malawi staan ook hier enorme Baobab bomen, prachtig! De pick-up zet ons af in een klein dorp, waar we beginnen aan een wandeling naar de camping. Niet veel later zetten we met een plof onze zware tassen neer naast een hangmat tussen twee mangobomen. Terwijl we ons tentje opzetten, kan ik een liedje niet meer onderdrukken… Zachtjes neurie ik..…”Op een onbewoond ei-ei-eiland, zijn alle dagen fijn. Op een onbewoond ei-ei-eiland, daar zou ik willen zijn”…..

Op je luie haidewietsWe blijven uiteindelijk drie nachten op Likoma, tot de volgende boot weer terug gaat naar het vaste land. In die dagen op het eiland doen we feitelijk niets. Nou ja we lezen, luieren en zwemmen. We kletsen met de andere gasten van Mango Drift. We maken kennis met Jevan, Roland and Leonard die vanuit Zuid-Afrika op de fiets onderweg zijn naar Zanzibar (Facebook). We stappen opnieuw in de pick-up om in het café in de haven te zien hoe het Nederlands Elftal maar net van Australië wint. We genieten van het heerlijk eten dat bij kaarslicht op het strand wordt geserveerd. We zuchten bij een prachtige Afrikaanse zonsondergang. En we liggen op onze ’luie haidewiets’ tot het tijd is om weer terug naar Nkhata Bay te gaan. Met de pick-up naar het strand, met het kleine bootje naar het schip en met het schip terug naar de motoren.

Het is al enige tijd donker als we na een ruige tocht weer aankomen in Nkhata Bay. Ik heb bijna de hele reis misselijk van zeeziekte op het dek in de wind gezeten en ben blij dat ik weer voet op vaste wal kan zetten. Op je luie haidewietsEen wereldreis per zeilboot zou echt het laatste zijn dat ik ooit doe. Kelly-Ann en Simon staan al op ons te wachten. Nadat we onze spullen bij hun in de logeerkamer hebben gezet, schuiven we bij Kaya Papaya aan voor een bord Thaise rode curry!

Na een gezellige avond halen we de volgende ochtend onze motoren weer uit de garage. Na de bootreis tussen Egypte en Sudan was dit de eerste keer weer dat we ze ergens achterlieten. Het is fijn om ze weer te zien en te horen hoe ze meteen de eerste keer zonder problemen starten. Het is leuk om wat langer op één plek te blijven, maar daarna weer net zo tof om weer onderweg te zijn! Met frisse energie, de wind in ons gezicht en de zachtjes brommende motoren onder ons rijden we langs het meer richting Nkhotakota. We hebben tijdens deze reis inmiddels al heel wat tijd op onze trouwe Honda’s doorgebracht en behalen vandaag een mijlpaal: de 20.000 km grens! Geweldig hoe ver onze kleine motoren ons tijdens deze reis al hebben gebracht!

Op je luie haidewietsNa een stormachtige nacht in Nkhotakota is het nog een halve dag rijden naar Lilongwe, de hoofdstad van Malawi. We vinden een kampeerplekje op de camping in het zuiden van de stad. Na het eten kijken we samen op de kaart van Zuidelijk Afrika om een beslissing te nemen over het vervolg van onze route. We hebben in Uganda gereageerd op een oproep om drie weken op een camping bij Kaapstad te passen als de eigenaren op vakantie gaan. Een leuke kans om eens een kijkje achter de schermen van een camping te nemen, maar ook een goed moment om onze motoren klaar te maken voor het tweede deel van onze reis. We hebben nog een maand om in Kaapstad te komen en moeten nu keuzes maken over de in die tijd te rijden route en te bezoeken landen. We besluiten om het zuiden van Malawi en Mozambique over te slaan (lees: te bewaren voor een volgende keer) en vanaf morgen via Zambia en Zimbabwe naar Zuid-Afrika te rijden.

Klik hier om de foto’s te bekijken.

Totale afstand tot en met Lilongwe: 20.243 km ! (12.578 miles)

PS: Vroeger ook zo lekker meegezongen met ’Op een onbewoond eiland’? Heeft iemand zich ooit weleens afgevraagd waar je ’haidewiets’ precies zit? 😉

Op een onbewoond eiland, Loopt niemand voor je neus
Ja je voelt je d’r blij want, Lekker leven is de leus
Geen pietsie pech want je hoeft er niets, Valt er niet van je fiets, Ligt op je luie haidewiets
Drinkt met je billen bloot, Melk uit een kokosnoot, Je wordt van zelluf groot

Vorige bericht “Malawi, boven en onder water” – Volgende bericht “Geheim van Afrika

| Leonie | AFRIKA, Malawi

6 Reacties (Comments) - Op je luie haidewiets

1. "tuinhaas"

Hoi Peter en Leonie,
    Peter, van harte gefeliciteerd met je zoveelste !!! verjaardag en we wensen je er nog heel veel mooie en gezonde jaren samen met Leonie bij. En geniet samen verder van jullie avontuurlijke en prachtige wereldreis. Ook wij smullen van jullie verhalen en foto’s!!! Met een hartelijke groet en een dikke kus van Eilke en Bene.

2. Ben en Anja Scheltens

Hoi Peter en Leonie. Het is vandaag 9 oktober. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Peter en een fijne dag/avond waar je ook bent. Hartelijke groet, Ben en Anja

3. Celine en Leon

Ha Avonturiers!

Hoe smaakt gedroogde vis eigenlijk?
    En die foto van die delta hierboven, daar kunnen ecologen en hydrologen hier alleen maar van likkebaarden, wat mooi zeg!
    Heerlijk ff niks doen en gewoon luieren lijkt me, practig plekkie hebben jullie daarvoor uitgezocht!

Dikke kus, Leon en Celine

4. BTC

Haidewiets. Dat is een soort plunjezak die de soldaten vroeger mee sleepten en waarop werd gerust na het marcheren. Wist je dat niet?

Hi Leetje, mooi te horen dat jullie het nog steeds goed maken op naar de volgende 20.000 km’s Liefs!

5. Dave en Marly

Ohhhhh,klinkt zo goed allemaal, we missen het zoooooooo

Leuk weer om te lezen! :) Thanx voor jullie verhalen! En…… jullie hebben ons zelf ingehaald met de reisverhalen, op onze website moeten we nog aan Malawi beginnen 😉

6. Jan en Mariët

Ja ik dacht altijd: “Ligt op je luie harde fiets”…. en snapte er niks van, maar nu is het een stuk duidelijker!!